Next Gen Philantropists

Uit onderzoek van dr. Michael Moody (Grand Valley State University in de VS) blijkt dat de nieuwe generatie filantropen écht verschil wil maken. Niet zomaar geld geven. Nou is dat onderzoek weliswaar gedaan onder ‘invloedrijke gevers’, maar ik ben ervan overtuigd dat het ook geldt voor de brede nieuwe generatie, ook kleinere donors. Het gaat  hen om de impact op het onderwerp – daar zit de primaire betrokkenheid – in tweede instantie pas de organisatie (de organisatie is middel). Ze geven niet zozeer aan andere onderwerpen, maar zijn wel anders in hóe ze verschil kunnen maken.

  • ze willen dat filantropie bijdraagt aan fundamentele verandering en echte impact
  • zij focussen op onderwerpen en oplossingen en met een lange termijn commitment
  • zij stemmen hun (impact) investeringen af op hun persoonlijke idealen
  • ze zien filantropie als een identiteits-bouwer en onderdeel van hun dagelijks leven
  • en als iets voor actieve participatie en praktisch aanpakken, waarbij ze hun tijd en talent ook in willen zetten
  • ze willen dus zeker niet primair gezien worden als wandelende portemonnee