Train your creative muscle

Out of thcreativiteit wint altijdkle box denken is voor sommigen alweer een platgeslagen term, voor anderen blijft het spannend en weer anderen zijn sceptisch. Leuk dat out of the box, maar wat kunnen we er werkelijk mee?

Beter klinkt in mijn oren het woord ‘creativiteit’. Is er ruimte voor nieuwe ideeën in jouw organisatie? Durven medewerkers creatief te zijn? Mag er risico genomen worden? Stimuleer jij zelf bij je medewerkers creatieve oplossingen? Te vaak wordt creativiteit de kop ingedrukt door het kosten-, rendement-, ROI-denken op actieniveau. En dat terwijl de wereld om ons heen wervelt in een tempo dat we bijna niet kunnen bevatten!

MSLGROUP heeft een rapport gepubliceerd door de genaamd: ‘The Future of Creativity’.  Een verzameling van wereldwijde tips, tools en insights voor het omgaan met creativiteit in 2015. Sommige speerpunten zijn herkenbare classics die je niet vaak genoeg kunt horen. Andere insights zijn verrassende punten die je helpen om je creativiteit aan te laten sluiten bij de tijdsgeest. Hieronder een korte Nederlandse samenvatting. Op http://blog.msl.nl/15-drijfveren-voor-creativiteit-2015/ vind je de Nederlandse samenvatting en de link naar het volledige rapport.

Een paar van de mooiste inzichten (mijns inziens):

– Creativiteit moet je trainen, je wordt er steeds beter in. Het is net als een spier in je lichaam, hoe meer je die traint des te krachtiger die wordt.

-Blijf nieuwsgierig en wees moedig. Nieuwe ideeën worden in het begin vaak gezien als een bedreiging omdat er iets gaat veranderen en dat wil niet iedereen. Bij het woord verandering krijgen de meeste mensen spontaan uitslag. Echter, de moedige onder ons weten hoe waardevol verandering kan zijn. Dus blijf nieuwsgierig hoe dingen beter kunnen en breng je ideeën met overtuiging.

Relevantie is het sleutelwoord. Sluit aan bij de drijfveren van je doelgroep. Wat vinden zij belangrijk en waarom? Spreek hun taal en beantwoord hun behoeften. Vraag je eens af of jouw boodschap echt belangrijk is voor hen, maar dan ook écht belangrijk.

– Om een concept een eigen leven te kunnen laten leiden is het belangrijk dat het deelbaar is. Is men bereid om jouw idee, concept, oplossing te delen met anderen en is dat eenvoudig mogelijk?

Afbeelding: Yonego – E-sessions Strategie en ROI – slideshare.net

Naar overzicht