Boekrecensie: Marketing van Idealen

0813OmslagDEF Marketing IdealenAl bij de inhoudsopgave maakt mijn hart een sprongetje: YES! Duidelijke taal, kernachtig, krachtig, kritisch. De marketing van idealen leest als een hartenkreet van twee gedreven, ervaren professionals. Ineke van der Ouderaa (founder Positioneringsgroep) en Hans Geels (voormalig directeur CliniClowns) doen een welgemeende oproep om meer en liefdevolle aandacht voor merk- en marketingstrategie bij goede doelen. Niet omdat het hun professie is, maar uit een rotsvaste overtuiging dat het veel organisaties eraan ontbreekt. Zij delen daarom met jou hun belangrijkste 22 inzichten uit de jarenlange ervaring en samenwerking met elkaar, die goede doelen in de sector kunnen helpen bij het omgaan met de snelle veranderingen.

“Marketing is meer dan fondsenwerving” is de centrale boodschap van het boek: het leggen van verbindingen tussen merk en mensen. Marketing, communicatie en fondsenwerving zouden in één hand moeten liggen, dat is het droomconcept van de auteurs. Marketing wordt bij veel organisaties nog steeds gelijkgesteld aan fondsenwerving, de inkomstenkant, het ‘wat’ en het ‘hoe’. In dit boek wordt veel aandacht besteed aan ‘het merk’, niet vanuit de technische modellen kant (je zult het woord brand key niet tegenkomen), maar vanuit idealen: de auteurs drukken ons op het hart, dat het gaat om oeremoties, om het WHY, dus het ‘waarom’ van een ideaal.

Of de keuze voor –precies- 22 inzichten is geïnspireerd op het in 1992 verschenen boek de 22 onwrikbare wetten van Al Ries en Jack Trout laat zich raden. In marketing van idealen wordt ook gewezen op het belang van het zijn van een leider in je categorie. Hoewel Geels niet zijn eigen CliniClowns aanhaalt, waarschijnlijk uit bescheidenheid, is die organisatie het bewijs van die onwrikbare wet. CliniClowns heeft onder zijn leiding een absolute koppositie in merkenvoorkeur van donateurs ingenomen. De laatste jaren domineert het, samen met Google, de lijstjes van grote merken in Nederland, de zgn. lovemarks.

Meerdere van de 22 inzichten gaan over aspecten van het merk. Even schiet dan door mijn hoofd: “gaat de merkpolitie van een aantal organisaties daar niet te veel garen bij spinnen.” Maar, stel ik me zelf gerust, zo een vaart zal het niet lopen, want het boek pleit nu juist voor een geïntegreerde aanpak. Geen van de inzichten benoemt specifiek het belang van het begrijpen van de achterban, behalve dan inzicht 17: “Doelgroepmodellen remmen creativiteit en dynamiek”. Tja, niet écht een inzicht waar deze socioloog blij van wordt, want mits goed toegepast valt daar veel positiefs over te vertellen. Maar gelukkig: het hele boek is verder doorspekt van het belang van écht klantinzicht, goede gesprekken en kwalitatief onderzoek.

De auteurs schrijven voor leiders van goede doelenorganisaties, bestuurders, directies en afdelingshoofden. Mensen die kritisch naar zichzelf, hun organisatie en de sector willen en moeten kijken. Want bij de marketing van idealen is leiderschap cruciaal: keuzes maken, focus houden, geloven, volharden, je niet uit het veld laten slaan als 1 of 2 campagnes niet aanslaan.

De auteurs zijn opbouwend kritisch: duidelijk begaan met de kwaliteit en aantrekkingskracht van de sector en elke pagina staat vol met tips en adviezen. Natuurlijk vind je niet op al je vragen direct antwoorden, maar het boek stelt je wel de juiste vragen. De auteurs noemen het inzichten uit de praktijk, elk inzicht wordt onderbouwd met voorbeelden. Vaak zijn die voorbeelden sterk, ze hadden hier en daar wat actueler gemogen. Een aandachtige lezer laat zich echter niet afleiden, de geschetste inzichten worden er niet minder relevant door.

Als je nu denkt: ik weet dit al allemaal wel, dan doe je jezelf en je organisatie echt te kort. Tenzij je ook de volgende termen kunt uitleggen: het onuitroeibaar volledigheidsysteem, het omgekeerde denken en het limbische deel van het brein. Dan hoef je dit boek misschien niet te kopen. Voor alle anderen: DOEN! Bij mij heeft het boek een vaste plek op mijn nachtkastje gekregen.

Het boek te te bestellen via www.bol.com, www.managementboek.nl en www.marketingvanidealen.nl
€ 29,95 excl verzendkosten ISBN 9789082049206 Marketing van Idealen

Naar overzicht